Mindfuck Tempestarii slår til igjen.

30/03/2009

Jeg vet hva du skal gjøre i April! / Script Frenzy

I April skal du skrive et manuskript på 100 sider. Film, TV, scene, radio, tegneserie… Hva som helst. Det skal jeg også, og jeg skal blogge hele greia.

Script Frenzy er ikke for pyser.  Når det er sagt, er det ikke overveldende vanskelig heller. 30 dager, 100 sider. Dette er tredje året konkurransen avholdes, og tredje året jeg skal være med. Arrangementet holdes av samme de folka som står bak NaNoWriMo (National Novel Writing Month, 50.ooo ord, 30 dager.)

Hvert år pleier jeg å ta på meg oppgaven som mentor etter at jeg er ferdig med mitt eget manus (Eller min egen bok, i november). Så langt har ingen jeg har fulgt opp feilet å gjennomføre, så om noen har lyst på hjelp fra en lettere sinnsyk skribent er det bare å sende meg en mail eller legge igjen en kommentar eller noe.

Hjelp med hvordan manuskripter skal formatteres ligger på hjemmesiden, men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke Celtx. Det er gratis, lett å bruke og sparer deg massevis av tid med autoformattering, dessuten tar det backup for deg.

Så, over til litt sutring. Det første året måtte man skrive enten for film eller scene, og målet var 20.000 ord. Sånn som reglene er nå, kan man skrive 100 ensiders vitser for en sitcom, hvorav alle består av endeløs dialog (som tar opp utrolig mye plass, bare så det er sagt.) Kort fortalt er det sinnsykt lett å jukse. (Og som om ikke det var nok, er det lov å samarbeide og bare skrive 50 sider hver.) Derfor skal jeg og alle andre PACere sikte på 20.000 ord, ikke masse luft på blanke sider. I tillegg skal vi alle sammen publisere hva det nå enn er vi ender opp med å skrive på nett. Gled dere!

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

