Mindfuck Tempestarii slår til igjen.

08/02/2009

Twilight

Advarsel: Dette kommer til å være for det meste et «jeg er sint»-innlegg. Stikk innom senere, jeg skal prøve å dra frem de positive tingene også.

Here it goes: Jeg lovet en venn av meg å lese alle Twilight-bøkene før jeg uttaler meg om hvor bra eller dårlige de er. Det har jeg ikke gjort ennå, jeg er på kapittel sju i den siste boka, og jeg vet ikke om jeg orker mer.

Twilight-sagaen er mannsjåvinistisk, religiøst, kvinnefiendtlig, dårlig skrevet RÆL.

For å begrunne poengene mine i bakvendt rekkefølge:

4. Dårlig skrevet. Forfatteren bruker konsekvent de samme ordene og vendingene, om jeg ser et tilfelle av overforklart  ‘foreshadowing’  kommer jeg til å kaste boka på vampyrbålet, og hovedpersonene er elendig skrevet. Noen av bikarakterene er bedre, men jeg mistenker at det er fordi de ikke er så veldig godt forklart eller i det hele tatt i nærheten. Jo nærmere du kommer den harde kjerne, jo værre blir det. Bella Swan er en sutrete, stereotypisk, «fikset’ Mary-Sue, som snytt ut av dårlig fanfiction. Edward har sine øyeblikk, men er generelt usammenhengende. Den delen jeg liker best så langt er når han foreslår å røske frikerbarnet ut av den hysteriske Bella. (Så langt har jeg kommet, og noe sier meg at jeg kommer til å slutte å lese der.) Jacob var bedre i starten. Alice kan jeg fortsatt like, mer eller mindre. GRUNNEN til at de ikke er gode karakterer er noe som virker som en sinnsyk mangel på innsikt fra forfatterens side. Kanskje er dette en god ting, i og med at forfatteren ikke klarer å formidle noe som helst klart, inkludert de ikke fullt så heldige aspektene av bøkene.

3. Kvinnefiendtlig. Bella flytter inn hos sin hjelpeløse far, tar seg av huset og blir helt knust når Edward drar – Jacob dukker opp, og som Edward selv sier, ‘fyller tomromet’, noe som hentyder veldig sterkt til at jenter trenger en mann i livet for å være ‘komplette.’ I tillegg kommer ting som Rosalies savn etter barn, som ingen av de mannlige karakterene har, og Alice med sine pyntetendenser, for ikke å snakke om alle fjortisjentene på Bellas skole.

2. Religiøst. Forfatteren er mormoner, og lar ikke bare disse verdiene gjennomsyre hele boka i en slags moralpreken, men gjør også de ‘gode’ vampyrene til religiøse vesener. Man må ikke være religiøs for ikke å drepe. Jeg er veganer og agnostisk tannféateist, mens det store flertall av kristne – og spesielt mormonere, om jeg ikke tar helt feil – er kjøttetere.

1. Mannsjåvinistisk. Jeg har vel allerede dekket ‘kvinnefiendtlig’, dette er langt ifra et gjennomtenkt innlegg, men altså – alle jentene er syltynne og vakre, det er mennene som tar avgjørelser og gjør ting, ingen løfter et øyenbryn over indianerhistoriene, Bella har noen ganske ille komplekser som ikke blir gjort noe med, men heller forhelliget… og jenta er undervektig, i tillegg. (BMI-kalkulator, wahey!)

Det bekymrer meg at det er sånne ting som det her millioner av unge jenter leser. DERFOR er dette et sinnainnlegg – dårlige bøker kan jeg leve med, men dårlige bøker som gjør dumme ting med mange mennesker, DET klarer vi ikke.

Om jeg ville sverte boka så mye jeg kunne hadde jeg pirket mer på ting som elendig, desperat ‘se på meg, jeg kan skrive fancy ord!’-aktig språk, usammenhengende historie med snåle, tilfeldige elementer og masse annet, men det er det ingen grunn til.

Som med alle bøker om lett okkulte temaer, er det massevis av religiøse foreldre og foreldre generelt som lurer på om de bør la barna sine lese dem, av diverse grunner. Vel, jeg vil på min side be alle om å holde Twilight-sagaen unna usikre, for unge jenter og alt og alle med dårlig selvtillitt og et lite kritisk blikk på det skrevne ord. Vent til de har blitt store, skumle litteraturkritikere og feminister før de kommer i nærheten av Stephenie Meyer. Om de på død og liv VIL lese bøkene NÅ (Jeg er egentlig ganske imot å nekte noen noe som helst med mindre det er skadelig, men stol på meg, dette kan faktisk være det), les dem med dem, ikke la dem gjøre det alene.

Ja, jeg skal lese resten. Forvent en mer gjennomtenkt og drøftende gjennomgang da.

1 kommentar »

  1. «I may not be a human, but I am a man» – Edward Cullen

    Kommentar av laughablelights — 08/02/2009 @ 22:05


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

