Mindfuck Tempestarii slår til igjen.

06/02/2009

Mitt liv i kulda

Filed under: How to..., Lister, Vinter — Tags: , — Invi @ 20:24

Stadig vekk sirkulerer det snåle mailer hvor det står at du bruker halve livet ditt på å vente på grønn mann, spise sjokolade og danse fugledansen. Det er massevis av ting jeg ikke vil vite hvor mye tid jeg har brukt på, som å lese innholdsfortegnelser på matvarer og kjefte på PC’er som ikke fungerer. Mange ting jeg har brukt masse tid på angrer jeg ikke på i det hele tatt, selv om jeg kanskje «burde», som for eksempel bøkene mine, multiplayerspill og endeløse samtaler på MSN. En ting jeg skulle ønske at jeg ikke hadde brukt så forferdelig mye tid på er kulda.

Regnet ut nøyaktig hvor mye har jeg aldri gjort, men jeg er et menneske som går mye. Jeg liker å gå, det er så mange steder man kan gå og måter man kan gjøre det på. Om jeg får lov til å hoppe rundt på den første tørre asfalten eller snike meg rundt i en stor bygning jeg ikke hører hjemme i er jeg overlykkelig. Ikke all gåingen min er frivillig – for eksempel skulle jeg gjerne ha vært foruten minuttene mellom 6:30 og 6:54, de minuttene jeg bruker på å drasse meg til bussholdeplassen og komme meg på bussen. Samme ruta tilbake er bedre, selv når det er kaldt, men det er noe i kombinasjonen mørke og -18 som får en del av meg til å protestere høyt.

Kulda, vandring og meg har vært en uunngåelig kombinasjon fra min side siden tidenes morgen. Etter diverse mer eller mindre morsomme skader, problemer og andre småting har jeg kommet frem til en ting eller to når det gjelder å klare seg:

  • Ikke ha hendene i lommene, bruk votter med vanter inni i stedet. Om du går på trynet med hendene i lommene gjør det mye mer vondt enn om du hadde klart å ta deg for.
  • Bruk mange lag med klær, men pass på at det er luft mellom dem, hvis ikke blir du bare kaldere. Bruk frakker, jakker og kåper som er en størrelse større enn du egentlig trenger.
  • Sko med såler som har luftputer i seg er bra, da mister du ikke varme den veien. Tykke ullsokker i trange sko gjør det kaldere. Jeg bruker ufôrede Dr. Martens, og fryser aldri på bena – før jeg tar dem av meg.
  • Ta med deg leppepomade av ett eller annet slag, alltid. IKKE bruk den på leppene, da blir de verre. Bruk den på knokene. Frostbitt er veldig, VELDIG ubehagelig, og etter tre måneder med blå, følelsesløs, sprekt hud på hendene som svir uansett hvor død den er, husker du at det er viktig å passe på sånt neste år.
  • Om du har langvarig vondt i noe etter å ha falt på det ER det en god idé å sjekke hva som er galt. Kløner som meg teller ikke, jeg klarer å slå opp igjen det meste før det har blitt bedre, men de hyggelige røntgenmenneskene har aldri funnet noe galt med meg. (Then again, de har oppdaget brudd hos andre jeg kjenner etter at de var i orden igjen, så…)
  • Har du ikke nok hår, dekk til panna. Det varmeste punktet på kroppen din er midt imellom øynene. Du merker ikke at du er kald i ansiktet før det er rimelig ekstremt – altså norske temperaturer – men det er bare fordi hjernen din er trent til å tro at man ikke kan dekke til ansiktet. Du mister massevis av varme der, varme som kunne ha vært god å ha i fingrene…
  • Ha et løst skjerf rundt den nederste delen av ansiktet. Pass på at det ikke er så trangt at lufta du puster ut fryser og blir sittende i skjerfet, og sørger for at lufta du puster inn blir kaldere, ikke varmere.
  • Ikke gå så fort at du begynner å puste tungt, i hvert fall ikke om du har kronisk bronkitt. Fortell meg hvordan du klarte det når du har gjort det, for jeg gjør den samme feilen hvert år.
  • Bruk pulsvarmere, om mulig, i stedet for å ha yttertøy med ermer som er stramme ytterst.
  • Leggvarmere ER lov. Det samme gjelder tights. Lange skjørt utenpå bukser er ganske varme også, og lange skjorter som rekker langt nedover.
  • Spis masse. Mesteparten av kaloriene du får i deg går til å varme opp kroppen. Legg på deg et par kilo før vinteren kommer om mulig, det hjelper – dessuten kan det være en god idé om du er av typen som mister et par under våryrsesongen.
  • Drikk noe varmt før du skal ut. Den varmen blir ikke bare borte, den hjelper til innenifra.
  • Tenk glade tanker, se på pene ting og pass på hvor du plasserer bena. Du blir utrolig mye kaldere om du snubler ut i grøfta.

Ellers er fjellvettreglene ganske allmenngyldige

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

