Mindfuck Tempestarii slår til igjen.

06/12/2008

Hæ, veganer? Hva er det? … Går DET an?

Filed under: Lister, Mitt liv som veganer, politisk — Tags: , , — Invi @ 18:58

Jeg må forklare ganske ofte hva en veganer er. Gjerne til helt tilfeldige mennesker, som straks begynner å overøse meg med spørsmål, fordi et hvilkensomhelst avvik fra normalen er en invitasjon til å stille dyptgående personlige spørsmål – gjerne veldig kritiske.

«Jeg er veganer,» sier jeg.
«Vegetarianer?» spør andre.
«Nei, veganer,» sier jeg. «Ikke egg, ikke melk. I tillegg til de vanlige vegetargreiene.»
«Men du spiser fisk?»
«Nei,» sier jeg. «Vegetarianere spiser ikke fisk. De som spiser fisk og sier at de er vegetarianere tar feil, da heter det noe helt annet. Jeg spiser ikke noe annet enn ting som får maten sin fra sola.» (Ja, jeg spiser veldig lite sopp.)
«Så… Ikke kjøtt, ikke melk, ikke egg, ikke… De andre greiene du sier kommer fra dyr. Det går jo ikke an, hva spiser du?»
«Det samme som deg, bare uten de tingene.» Her pleier jeg å se litt skjevt på samtalepartneren.
«Ingenting!»

Kjære mennesker jeg har hatt denne samtalen med: Det er omtrent her jeg begynner å lure på hva det er DU spiser.

«Det meste kan lages uten kjøtt og melk og andre skumle greier,» sier jeg.
«Kan du spise brød?» Personen tenker. «Nei, det kan du jo ikke.»
«Jo, det kan jeg,» sier jeg. «Mange brød. Dessuten lager jeg ofte sånt selv.»
«Men det går jo ikke an,» sier den andre personen. «Man kan ikke lage brød uten melk.»

Bytt ut ‘brød’ med hva som helst annet og ‘melk’ med et passende dyreprodukt. Det er det samme hver gang.

«Jeg kan det,» sier jeg. «Og det kan mange andre også.»
«Men hvorfor?» spør de. «Hvorfor gjør du dette mot deg selv? Er du en sånn dyre… For… Vern… En sånn dyreelsker?»
«Det også,» sier jeg. «Men det er jo ikke bare derfor. Det mer massevis av grunner, dessuten så er jeg allergisk.»
«Allergisk?» spør de.
«Ja. Jeg er allergisk. Jeg tåler det ikke.»
«Men hva skjer med deg om du spiser det? Litt må vel gå greit.»
«Har du sett noen med allergi mot epler etter at de har spist et eple?» sier jeg. «Har du sett hvordan de hovner opp?»
«Ja,» sier mange, eller så har de et bedre eksempel. Alle har jo hørt en skrekkhistorie.
«Jeg hovner opp sånn, bare i hele kroppen. Alle leddene, alt. I tillegg er det som å bli matforgiftet, og det skal ikke mye til. Selv om bare litt kanskje ikke sprer seg i hele kroppen, så går det utover noe.»
«Så du er en sånn veganer fordi du er allergisk, altså?» sier de, lettet over at jeg ikke er en sånn sprø dyreforkjemper som de er så redde for.
«Ikke bare derfor,» sier jeg.

Bare så det er helt på det rene, her er en liste over grunnene til at jeg er veganer:

  1. Jeg er allergisk. Ikke bare er det vondt og forferdelig, men jeg begynner å puste rart og hjertet mitt oppfører seg som om det skal ta kvelden. Det er faktisk farlig for meg.
  2. Dyr er ikke til for at vi skal utnytte dem, og det er egentlig ganske uakseptabelt å spise dem om man ikke må – og man må ikke. Jeg liker å ha god samvittighet mens jeg hilser på både firbeinte og tobeinte, og de liker deg bedre om du ikke lukter som lik.
  3. Animalske produkter inneholder massevis av metta fett, i tillegg til alt fra bakterier man ikke skal ha i seg til parasitter. Dessuten er det faktisk ikke sunt med for mye proteiner, det er bevist at det kan utgjøre en større fare for cellene i kroppen, og dermed får man lettere kreft.
  4. Kroppen har lettere for å utnytte næringsstoffene om de kommer fra forskjellige kilder og ikke er most sammen i en eneste smørje, som i melk. Fordøyelsen liker det bedre om den ikke må angripe maten med batterisyre for å få den til å gå fra hverandre. Dessuten har fiber har en bedre effekt om den slipper akkurat det.
  5. Meieriprodukter gjør at du produserer masse slim. Jeg har astma allerede og en tendens til å ha kronisk bronkitt, jeg har ikke planer om å pøse på med masse slim i lungene. (Et tips – Ingen sangere bør noen sinne få i seg meieriprodukter med mindre de vil høres ut som om de er 70 år gamle whiskyvrak i forhold til hvor bra de egentlig kunne ha vært.)
  6. Verden er en spis alt du orker-buffet. Når jeg sier at jeg aldri slutter å spise, så mener jeg det. Jeg lever på en diett av all den hjemmelagede maten jeg klarer å lage og snike unna andre mennesker som vil ha, i tillegg til frukt, grønnsaker og STORE mengder nøtter og potetgull. (Og nei, all maten min er ikke sær helsemat, den inneholder ofte massevis av stivelse og fett.) Hadde en ikke-veganer gjort det samme, hadde de nok lagt kraftig på seg. (Alle jenter er redde for å si hva de veier, så for å bryte den trenden – Jeg er 176 cm høy og veier vel… 67 kilo? 65? En BMI på rundt 21,5, altså. På det meste veide jeg vel femten kilo mer og var ti centimeter lavere… Begynte på magisk vis å vokse i høyden igjen da jeg gikk over til å være fulltidsveganer. Nevnte jeg at jeg er syk, sitter stille mesteparten av dagen og aldri trener?)

Den lista kunne vært utrolig mye lenger, men siden hvert eneste av punktene er en god nok grunn i seg selv, tenkte jeg at det fikk være nok. Egentlig hadde jeg planer om å skrive en liste over typiske argumenter for at det er en dårlig idé å være veganer, og skrive motargumenter, men det får bli en annen gang, om jeg gidder. Jeg ser det egentlig som helt unødvendig, siden jeg er sunnere enn mer eller mindre alle jeg kjenner, ikke har noen mangelsykdommer og ikke kan se noen grunn for hvorfor noen skulle argumentere for noe annet.

    1 kommentar »

    1. Flinke Invi^^ Jeg hadde vært vegetar jeg også, men er dessverre amerikansk, så det hadde jo vært LOGICAL OXYMORON.

      Kommentar av laughablelights — 06/12/2008 @ 21:44


    RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

    Legg igjen en kommentar

    Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

