Mindfuck Tempestarii slår til igjen.

21/11/2008

Vinter på utsiden, vinter på innsiden

Filed under: Rabling og babling, Vinter — Tags: , , , , , — Invi @ 21:50

Våren er den eneste årstiden jeg aldri oppgir som min favoritt når jeg av en eller annen merkelig grunn blir spurt om hvilken som er den superlativeste. Vinteren står høyt på både elsk- og hatlista mi, derfor tenkte jeg at det kunne være en god idé å skrive en pro/con-liste. Vi starter med det positive:

Ting som gjør at vinteren er helt fantastisk:

  1. Vinteren er og blir vakker. Eksempler: Masse stjerner å sitte i vinduskarmen og se på til alle døgnets tider (Altså de jeg ikke bruker til å sove eller være ute av huset.) Fine nysnøen kommer og dekker over alle de stygge (Unnskyld, jeg mente mindre pene) tingene. Snåle, blå lyset som trenger vekk alle andre farger og får meg til å tro at jeg endelig har vandret inn i et svart-hvittfotografi som noen har justert litt feil i GIMP/Photoshop (Pick your poison.)
  2. Fridager. Både jul- og vinterferie befinner seg vel innenfor vinterens hyggelige rammer, påskeferien pleier å være i den ikke like fordelaktige delen.
  3. NaNo. Ja, November teller som vinter her, siden det alltid er nok snø på Halloween til at trick- or treaterne må vasse. NaNoWriMo, også kjent som ‘mennesker som bestemmer seg for å skrive en roman på en måned av en eller annen litt sinnsyk grunn’, har skylda for at jeg fant ut at jeg kan skrive utrolig mye på kort tid. I år var tredje året jeg var med, og jeg var ferdig med alle 50.000 ord på dag 5. Skriving generelt bør vel også nevnes her.
  4. Mennesker. Kanskje litt usaklig å ha med de her, men av en eller annen grunn pleier jeg å bli godt kjend med nye mennesker om vinteren, en vane jeg er veldig glad i. Dessuten så hadde nok disse menneskene blitt lettere fornærmet om jeg ikke nevnte dem.
  5. Sære, små tradisjoner. Om vinteren er det masse som skal feires, spesielt i området rundt jul og nyttår. Som veganer med en ikke fullt så stor familie er de fleste typiske juletradisjonene utelukkede (Mat, snørrunger og fulle grandonkler, mener jeg), men jeg har mine egne. Disse involverer ufornuftige sovemønstre, filmmaraton, massevis av te og en ‘oppvåkningstur’ like før skolen starter for å tvinge meg selv tilbake i vanlig modus.

Ting som gjør at vinteren ikke fortjener førsteplassen på ‘Topp 4 årstider’:

  1. Kulda. Jeg står opp halv seks hver morgen, og går hjemmefra en time senere. Etterhvert kommer det til å bli mindre enn -15 grader på den tida av døgnet. I tillegg er det mørkt, 30-60 cm nysnø og vind. Før jeg rekker å komme meg hjem igjen er det nok en gang mørkt og kaldt. Selv sola ser kald og blå ut.
  2. Mørket. Ja, jeg vet at jeg sa masse fine ting om mørket, og mørket har sine fordeler, men døgnrytmen min er på utur fra før av. Det hjelper ikke at to uker plutselig passerer som en eneste lang natt og jeg våkner på andre siden og plunker dumpt opp mot sola.
  3. Julemat. I flere uker må jeg gå rundt og desperat unngå masse skumle, potensielt dødelige ting som folk blir enda mer dødelig fornærmet om jeg ikke spiser. Alle steder lukter enten døde dyr med ekstra fett eller kake. Eller begge deler, selvfølgelig. I tillegg er det klin umulig å få tak i bra veganmat i juleperioden, i motsetning til resten av året da det bare er umulig. Dumme mennesker bytter ut middagen min med pepperkaker og det som verre er.
  4. Snø. Snøen er pen omtrent 1/4 av tiden den er der. Resten av tiden bruker den på å være et eneste stort, lysebrunt eller grått hav av ekle greier. Selv når den er pen og fersk er den et lite helvete å ha med å gjøre, å vasse er både tungt, kaldt og vått. Snø, som vi alle vet, holder seg dessuten ikke som snø, den blir til is. Er det en ting jeg ikke liker, så er det is. Mange kilometer om dagen på is, enten med et lag av ubrøyta snø over, uten noe som helst slags form av grus eller salt for å gjøre den mindre glatt eller med et slags patetisk forsøk på å gjøre den litt bedre å gå på. Alle som har sett meg gå noe som helst sted om vinteren har antageligvis enten tenkt at jeg burde prøve meg som linedanser, virkelig IKKE burde prøve meg som linedanser eller hadde hatt seriøse problemer om politiet ba meg bevise at jeg er edru. Det ser nemlig ikke helt smart ut å hvine høyt, gå så sakte fremover at det nesten går baklengs og veive febrilsk med armene, men det er da sånn jeg kommer meg fremover.
  5. Kulturtørke. Alt av konsertsaler, kinoer, TV-kanaler og butikker er fulle av juleting. Selv utenom selve jula er det helt umulig å finne noe man ville ha tatt i med ildtank. Alle steder er fulle av sånne stereotypiske feelgood-juleting uten noe som helst slags hjerneføde, som egentlig ikke gjør noe annet enn å irritere vettet av alle og enhver. Lageret mitt av substituttfilmer er ikke stort nok for et helvinters maraton, selv ikke når jeg sper på med bøker, musikk, kunst og katta mi.

Har jeg blitt noe klokere på hva jeg mener om vinteren nå? Nei, ikke i det hele tatt.

Bare for å jevne det ut enda mer: Her er en sang (tilsynelatende) MOT vinteren, og en sang FOR.

December is for Cynics – The Matches – Fine bandet. Ja, faktisk. Epitaph records har gjort en fin jobb med å plukke ut nye band i løpet av de siste årene. Disse gutta har et song vault på nett med MASSEVIS (og det mener jeg virkelig, flere dusin) av sanger liggende ute på nett. Gratis å laste ned.

Fairytale of New York – The Pogues med Kirsty MacColl – Kjempefin, og ikke stappfull av bibel, Geldof, Beatles eller for mye upbeat-greier til å ikke egne seg med julete julestemningmennesker i nærheten.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

